Leg fietssnelwegen aan om op snelle e-bike naar werk te fietsen

E-bikes, pedelecs en elektrisch aangedreven bakfietsen. Het zijn niet alleen meer traditionele stadsfietsen die je tegenkomt op straat. In tegenstelling tot het totaal aantal fietsen, stijgt het aantal e-bikes flink in Nederland. Veel fietspaden zijn alleen niet berekend op de snelle fietsen, waardoor er vaak ongelukken gebeuren. Vooral ouderen vormen een risico.

Om die reden worden pedelecs, snelle e-bikes die 45 kilometer per uur gaan, vanaf volgende maand geweerd van het fietspad. De pedelec moet de autoweg op. Maar het is de vraag of hij daar op zijn plaats is, tussen de auto’s en vrachtwagens.

“Op de weg voel ik mij niet veilig”, zegt Dirk Jan Jongeneel, die een pedelec heeft om snel op de fiets naar zijn werk te kunnen. Hij ziet het niet zitten dat hij straks op de autoweg rijdt. “Stel je voor dat ik tussen een vrachtwagen en een bus rijd, en er gebeurt een ongeluk, ik zit daar dan tussenin. Daar word ik niet blij van. Daarnaast moet ik op de weg de snelheid van het verkeer aanhouden om mee te komen met het verkeer.”

Volgens onderzoekers van de Rijksuniversiteit van Groningen moet de huidige fietsinfrastructuur op de schop. Om meer mensen uit de auto en op de fiets te krijgen, moet er anders over mobiliteit worden gedacht.

“We hebben het voordeel dat Nederland een fietsland is. Dus fietsen zit in onze cultuur. Maar voor het werk denken we toch vaak als eerste aan een auto. Door speed-pedelecs en andere nieuwe technologieën hoeft dat niet meer”, zegt Gerd Weitkamp van het fietslaboratioruim.

Het is daarbij van belang dat de huidige fietspaden aangepast worden aan het nieuwe fietsen, vindt Weitkamp. “De forens zal baat hebben bij fietssnelwegen, met routes die breder zijn en meer overzicht bieden. Waardoor je op hoge snelheid naar werk kunt.”

Er zou bijvoorbeeld een nationaal snelfiets-wegennet kunnen komen met verschillende snelheden per rijstrook. “Dat zou een mooie oplossing kunnen zijn. De infrastructuur wordt zo aangepast naar de toename van de type fietsers en de snelheidsverschillen”, zegt onderzoeker Paul Plazier.

De gemeente Bergen op Zoom is al bezig om de stad aan te passen aan de nieuwe fietscultuur om zo ongelukken te voorkomen. Er worden speciale cursussen gegeven voor, vooral oudere, elektrische fietsers. “Vanuit de gemeenten hebben wij gezegd, laten we voorkomen dat er ongelukken gebeuren en cursussen geven. Er is veel animo voor”, zegt wethouder Yvonne Kammeijer.

Daarnaast worden de fietspaden in de stad aangepast. “We hebben overal de paaltjes weggehaald, want er gebeurden veel ongelukken mee. En we gaan de paden verbreden. Dat gaat niet in een keer, maar wanneer een pad moet worden vervangen of er een nieuw fietspad komt, maken we ze breder.”