Helft van alle Duitse auto’s verdwenen in 2050 door car sharing

Minder en minder is de auto de heilige koe in Duitsland. Voor steeds meer jongeren is het hebben van een auto niet meer noodzakelijk. Geen statussymbool, maar een ding dat je af en toe handig kunt gebruiken. Precies de reden waarom in Duitsland car sharing plots zo populair is geworden. In 2050 is de helft van alle auto’s in Duitsland verdwenen. 

Daimler heeft met Car2Go een concept dat ook buiten Duitsland wordt gebruikt. Foto: Gerrit Quast (Flickr, CC)

Het was ooit de grote Duitse droom: een eigen auto. Voor de jongere generatie is dat tegenwoordig maar een ouderwets idee. Volgens het Instituut voor Technologie uit Karlsruhe (KIT) neemt het autobezit onder mensen tussen de 18 en 35 jaar de laatste jaren flink af. In Berlijn doet 46% van de inwoners het zonder eigen auto, in New York is dat zelfs al 56 procent. Ter vergelijking; in Amsterdam rijden nog geen 35 auto’s per honderd 18-jarigen of ouder (2013). Ook in andere Nederlandse steden ligt dat aantal laag.

Top 5 car sharing-steden van Duitsland
Aantal car sharing-auto’s per 1000 inwoners

  1. Karlsruhe (1,93)
  2. Stuttgart (1,38)
  3. Keulen (1,17)
  4. Düsseldorf (1,00)
  5. München (0,87)

Bron: Bundesverband CarSharing e.V. (bcs) (2013)

Bij car sharing betalen klanten per minuut of per kilometer. Reserveren gaat meestal via een app. Begin 2014 registreerde branchevereniging Car-Sharing (BCS) bij ongeveer 150 aanbieders in totaal 757.000 klanten. Dat zijn er 67,1% meer dan in het jaar ervoor. Ook het aantal deelauto’s nam flink toe. In heel Duitsland rijden 13.950 auto’s rond die gedeeld worden, dat is een plus van 24 procent. Per auto zijn er dus 54,3 bestuurders.

Steeds meer Duitsers maken gebruik van car sharing. Bron: BCS

Auto niet meer heilig

Het Fraunhoferinstituut verwacht dat in 2050 in Duitsland nog half zo veel auto’s rondrijden in vergelijking met de huidige situatie. Dat gaat dan om 250 auto’s per 1000 inwoners. Daar tegenover verwacht het instituut steeds meer car sharingklanten.

Uit meerdere onderzoeken van Fraunhofer blijkt dat het mobiliteitsgedrag van mensen aan het veranderen is. Vooral bij jongeren speelt de auto steeds meer een ondergeschikte rol. Niet meer de heilige koe, maar een vervoersmiddel. Delen is belangrijk geworden. Experts van het Institut der Deutschen Wirtschaft (IW) uit Keulen spreken van ‘shareconomy’. Daarbij speelt de smartphone de rol als ‘kompas voor het delen’.

Fabrikanten springen er op in

De kosten van het hebben van een auto stijgen en maken het daarom steeds minder populair. De alternatieve Verkehrsclub Deutschland (VCD) noemt het de ‘economische val van het private autobezit’. Een tekort aan parkeerplaatsen, files en CO2-uitstoot zijn smetten geworden op het ooit zo onaantastbare blazoen van de auto. Bedrijven als BMW, Daimler en Deutsche Bahn zijn er op ingesprongen en hebben nu hun eigen car sharing.

Deutsche Bahn biedt op veel stations auto’s en fietsen aan.

Deutsche Bahn is al 13 jaar geleden begonnen met Finkster. Met auto’s in 140 Duitse steden zijn de spoorwegen de grootste aanbieder in het land. “Onze mobiliteitsketen mag niet op het station stoppen”, zegt een woordvoerder tegen de Rheinische Post.

VCD is blij met de trend. “Hierdoor kan je auto’s efficiënter gebruiken, wat het milieu ten goede komt”, aldus een woordvoerder eveneens tegen de Rheinische Post. Tot nu toe was auto’s delen iets voor de grote steden. Grote aanbieders als Car2Go (Daimler) en DriveNow (BMW) zijn vooral in de 5 grootste steden van Duitsland te vinden. Flinkster heeft duidelijk een uitgebreider netwerk, met zelfs auto’s op Nederlandse stations als Ede-Wageningen of Leiden. Ook het bedrijf Stadtmobil beperkt zich niet enkel tot de grootste steden.

Naast Deutsche Bahn (links) en Daimler heeft ook BMW (rechts) een eigen dienst.

Free floating of vaste stek

De markt van car sharing is verdeeld in twee varianten. Zo’n 320.000 mensen maken gebruik van de auto’s die op een vaste plek moeten worden opgehaald. De nieuwe manier heet ‘free floating’ en is in rap tempo populairder geworden. Deze auto’s staan verdeeld over de hele stad en kunnen worden opgezocht via een app. Begin 2014 waren er 437.000 mensen die daar gebruik van maakten, dat zijn er 138,8% meer dan in 2013.

Bron: Duitslandnieuws