Helft Nederlanders positief over flexibel reizen

51% van de Nederlanders staat positief tegenover flexreizen. Een kwart van alle Nederlanders zou de auto wel vaker willen laten staan. Tegelijkertijd reist 64% het liefst met de auto en is eigen autobezit voor 70% van de Nederlanders vanzelfsprekend. Dit blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van Natuur & Milieu, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panelwizard. Aanleiding van het onderzoek is de start van de Hoppercampagne, een initiatief van Natuur & Milieu, in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur & Milieu, Gazelle, KPN, XXImo en Go About.

Hoppercampagne
De Hoppercampagne is bedoeld om Nederlanders slimmer te laten reizen. Een Hopper is slim. Denkt verder dan zijn eigen auto en de trein. Pakt net zo makkelijk ’n deelauto, fiets of taxi. Werkt op kantoor, thuis of onderweg. Een Hopper kiest gewoon wat handig is, prettig of snel. De campagne laat zien dat slim reizen heel gewoon en gemakkelijk is. De Hoppercampagne  moet bijdragen aan minder belasting van het milieu en minder files.

Helft van de Nederlanders staat positief tegenover Hopper-concept
51% van de respondenten staat positief ten opzichte van het Hopper-concept; 11% voelt zich al (helemaal of deels) Hopper, 31% vindt het Hopper-concept aansprekend. ‘Met deze campagne voorzien we in een behoefte, blijkt uit dit onderzoek. Veel mensen staan positief tegenover flexibel reizen en willen best minder auto rijden. Maar veel mensen vinden het lastig om alternatieve reisvormen te bedenken. Wij helpen hen vanaf vandaag daarmee,’ aldus Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu.

Unieke website
Op de website ikbenhopper.nl is te zien hoe je zo slim mogelijk vanuit jouw huis of werkplek kunt reizen. Wie zijn locatie invult op de website, krijgt direct een overzicht met alle Hoppermogelijkheden in zijn omgeving: alle deelauto’s, flexwerkplekken, (OV-)fietsverhuur en -stallingen, ov-haltes en stations, P&R-locaties en oplaadpunten. Het bijzondere  van deze website is dat alle reismogelijkheden op één plek te vinden zijn.

Verleid door de elektrische fiets
Voor wie de auto vaker wil laten staan, blijkt de elektrische fiets een prima alternatief. 79% van de elektrische-fietsenbezitters wil nooit meer anders. 87% van de reizigers die een auto én een elektrische fiets bezitten, vindt de elektrische fiets een prima alternatief. 60% pakt de auto minder vaak. ‘De elektrische fiets is uitermate geschikt voor Nederlandse afstanden. De gemiddelde autorit in Nederland is 16 km. Goed te doen op de elektrische fiets,’ aldus Olof van der Gaag.

HNW-trend zet door
30% van de Nederlanders verwacht over 5 jaar vaker thuis of op andere plekken buiten kantoor te werken. En 1 op de 4 reizigers verwacht vaker buiten de spits te reizen over 5 jaar. Dit toont aan dat Het Nieuwe Werken, een trend die een paar jaar geleden is ingezet, doorzet. Natuur & Milieu voerde een aantal jaren campagne voor Het Nieuwe Werken, samen met overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties.

bron Natuur en Milieu