Fietsstimulatie campagne De Hoogstraat Revalidatie succesvol afgerond.

De Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) heeft afgelopen 6 maanden actief actie gevoerd om meer werknemers van Revalidatiecentrum De Hoogstraat in Utrecht op de fiets te krijgen. De NMU werkte samen met onder andere de afdelingen communicatie en personeelszaken en organiseerde onaangekondigde complimenten en beloningsacties onder werknemers die op de fiets naar hun werk kwamen.

De campagne startte met een actie op 10 oktober 2017 waarbij alle fietsers werden beloond met een kortingsflyer ter waarde van zo’n 20 euro. Met de flyer konden fietsende medewerkers kiezen voor een gratis diner bij Seven, een gratis sauna in Sauna Houten, kortingen bij de fietsenmaker daVietsie om de hoek, gratis koffie etc. Zo’n 15 Utrechtse ondernemers ondersteunden de campagne met mooie kortingen.

Na deze eerste actie organiseerde de NMU iedere maand een andere actie, waarbij fietsers gecomplimenteerd werden en beloond. Altijd met een nieuwe kortingsflyer en daarnaast met fietslampjes, een gratis salade, een gratis fietscheck, reparaties door de fietsenmaker ter plaatse etc. Naast de complimentenacties en beloningen ontvingen medewerkers via intranet inhoudelijke informatie en tips over (de voordelen van ) fietsen. De gezondheidsaspecten kwamen aan de orde maar ook de mogelijkheden voor personeel voor fietsvergoedingen werden gecommuniceerd. De campagne werd afgesloten met een aanbieding aan automobilisten om gratis een week een e-bike te testen. Alle e-bikes werden door de automobilisten in gebruik genomen.  

Tijdens de eerste en de laatste actie werd tevens een meting gedaan om te kijken of de fietsactie effect had. Het blijft natuurlijk een momentopname, waarbij andere factoren ook een rol kunnen spelen. Maar de dagen van de metingen waren zoveel mogelijk gelijk. Op een donderdag, bij droog weer en niet te koud.
In oktober 2017 werden in totaal 120 medewerkers geteld die met de auto kwamen en 135 medewerkers die met de fiets kwamen. In april 2018 werden 109 auto’s geteld en werden 148 flyers uitgereikt aan fietsers. Uit deze eerste metingen blijkt het aantal automobilisten met zo’n 10% is gedaald en dat het aantal fietsers steeg met 9,5% Ook werden het aantal lege parkeerplaatsen geteld.

In oktober waren bijna alle parkeerplaatsen bezet tegen 9.30 uur in de ochtend en 6 maanden later waren er zo’n 39 plekken leeg.

Een voorzichtige conclusie is dat de fietsacties effect lijken te hebben. Daarnaast werden de beloningsacties en complimenten enorm gewaardeerd door alle fietsers. De complimenten voor de fietsers werden altijd met een lach ontvangen. En de beloningen werden gewaardeerd. Zo zelfs dat de enkele fietser die al voor 7 uur binnen was, naar buiten kwam om alsnog een kortingsflyer te vragen. Er werden veel bonnen ingeleverd bij de koffiezaak op de hoek, bij de fietsenmaker, bij restaurant Seven en bij de sauna Houten. De NMU is de middenstanders die aan deze acties meewerken enorm dankbaar.