Europa wist van dieselgate

EU-landen en de Europese Commissie hebben veel te weinig gedaan om te voorkomen dat dieselauto’s te veel schadelijke stoffen uitstoten. Er was zelfs sprake van wanbestuur, is de conclusie van het voorlopige rapport van de commissie die onderzoek deed namens het Europees Parlement. “Dieselgate had nooit kunnen plaatsvinden als de lidstaten en de Europese Commissie gewoon hadden gedaan wat ze volgens de wet moeten doen”, zegt Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy (D66) die het rapport schreef.

Auto's in de stad

De onderzoekscommissie stelt dat de EU de auto-industrie keer op keer de hand boven het hoofd hield. Landen wilden hun eigen automerken niet hard aanpakken uit vrees dat het de bedrijven zou schaden. Zo wisten politici en ambtenaren al heel lang dat auto’s op de weg veel meer schadelijke stoffen uitstoten dan in het laboratorium. Er werd wel gesproken over strengere testen, maar de invoering daarvan werd jaren uitgesteld. Vooral Spanje, Frankrijk en Italië lobbyden actief in Brussel om strengere regels te voorkomen.  

Ook de Europese Commissie beschermde de auto-industrie. Waarschijnlijk wisten Eurocommissarissen al vanaf 2005 dat diesels te veel vervuilende stoffen uitstootten. Gerbrandy: “Er is uitgebreide discussie binnen de Europese Commissie geweest. Er zijn zelfs brieven uitgewisseld tussen de commissaris van Milieu en die van Industrie. Maar uiteindelijk is er heel bewust voor gekozen om niets te doen. De belangen van de industrie werden gesteld boven goede luchtkwaliteit.”

Ook de Europese Commissie beschermde de auto-industrie. Waarschijnlijk wisten Eurocommissarissen al vanaf 2005 dat diesels te veel vervuilende stoffen uitstootten. Gerbrandy: “Er is uitgebreide discussie binnen de Europese Commissie geweest. Er zijn zelfs brieven uitgewisseld tussen de commissaris van Milieu en die van Industrie. Maar uiteindelijk is er heel bewust voor gekozen om niets te doen. De belangen van de industrie werden gesteld boven goede luchtkwaliteit.”

Volgens de onderzoekscommissie was er op verschillende punten sprake van wanbestuur. Bijvoorbeeld omdat lidstaten meer geld hadden moeten besteden aan het controleren van auto’s. Ook onderzochten ze niet waarom auto’s op de weg veel vuiler waren dan in het lab, terwijl ze dat wel wisten.

Bron: NOS