Elektrische fiets zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor de files rond Utrecht

De elektrische fiets is dé manier om de fileproblemen rond de stad Utrecht en de drukte in het openbaar vervoer te verminderen. Dat zeggen mobiliteitsdeskundigen, werkgevers en de branchevereniging voor de auto- en fietsindustrie RAI en de provincie Utrecht aan het begin van het nieuwe fileseizoen.

Om de elektrische fiets een volwaardige alternatief te laten zijn voor de auto moet er eerst wel het nodige werk worden verzet. Er moeten met name extra voorzieningen zoals comfortabele fietspaden, tunnels en brugverbindingen worden aangelegd.

Een groeiend aantal mensen ontsnapt al aan files en bomvolle treinen rond Utrecht met de elektrische fiets. Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging RAI en een rondgang langs fietsenhandelaren in de regio Utrecht. Vooral in het gebruik van de snelle elektrische fietsen die 45 kilometer per uur halen is de provincie Utrecht koploper.

Vorig jaar groeide het aantal files rond de stad met 10 procent. De NS waarschuwde vorige maand zelfs voor bomvolle treinen in de spits. Alleen het fietspad biedt – vooral buiten de stad – nog volop ruimte voor groei. De opkomst van de elektrische fiets waarmee grotere afstanden overbrugd kunnen worden, maakt de tweewieler tot een steeds reëler alternatief.

Fileprobleem

Volgens voorzitter Steven van Eijck van de RAI-vereniging is het fileprobleem opgelost ‘als circa 10 procent van de mensen uit de auto stapt en bijvoorbeeld de fiets of een elektrische scooter neemt’.

,Voor veel mensen die tot zo’n 15 kilometer van hun werk wonen is de (elektrische) fiets een prima alternatief. Maar dan moet een volgend kabinet en gemeenten er wel voor zorgen dat reizigers de fiets ook sneller pakken. Investeer daarom in meer en bredere fietspaden in en tussen de steden.’

Fietsenhandelaren signaleren dat de fietsen met elektromotor allang niet meer vooral aan senioren worden verkocht, maar juist ook aan forensen en scholieren die op grotere afstand van werk of school wonen.

Bron: AD.nl