Boodschap aan gemeenten: ‘Neem Utrechtse milieuzone als voorbeeld’

De NMU heeft aan de gemeenten, uitgezonderd de stad Utrecht, een brief gestuurd met vijf ‘makkelijke’ maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Aangeraden wordt onder meer fietsende werknemers te belonen en dieselaggregaten (gebruikt bij onder meer evenementen) te verbieden vanaf 2020. Een andere gewenste maatregel: voer een milieuzone in voor de meest vervuilende dieselauto’s en busjes. ,,Een milieuzone voer je niet zomaar overal in. Maar het is wel het ideaalbeeld,” zegt projectleider Jeannine van Bree.

In bijvoorbeeld Wijk bij Duurstede of Rhenen waar geen snelwegen in de buurt zijn, zitten inwoners toch helemaal niet te wachten op een milieuzone?
,,Een milieuzone heeft niets te maken met een snelweg. Het is juist een effectieve maatregel om lokaal de luchtkwaliteit te verbeteren. Dus op plekken waar veel mensen wonen of bij elkaar komen. In Utrecht ging het om slechts twee procent van de auto’s om de roetuitstoot met 30 procent terug te dringen.”

De lucht in Utrecht is een beetje schoner geworden, maar het effect van de milieuzone in Utrecht is moeilijk aantoonbaar.
,,De gemeente legt het zo uit dat alle maatregelen bij elkaar, zorgen voor schonere lucht. We zijn niet in de luxe positie om één maatregel te nemen. De sloopregeling voor oude vervuilende auto’s heeft bijvoorbeeld ook effect. Niet alleen in het gebied van de milieuzone, maar op alle plekken waar die auto’s voorheen reden.”

Gemeentebesturen die minder ‘links’ zijn dan in Utrecht, zullen zich niet makkelijk laten overtuigen.
,,Ik kan me voorstellen dat in bijvoorbeeld Zeist de handen er minder snel voor op elkaar gaan. Maar streven naar schone lucht is niet links of rechts. En het zou moeten afhangen van de urgentie van het probleem. In Utrecht waren veel mensen het er in eerste instantie niet mee eens. Toch gaat het slechts om een beperkt aantal auto’s. Als je het goed kunt uitleggen en zorgvuldig organiseert, dan is het haalbaar.”

Waarom pleit NMU voor milieuzones als over twintig jaar enkel elektrische auto’s worden verkocht?
,,Er zijn nog steeds veel vervuilende auto’s in omloop. Niet-elektrische auto’s zullen nog jaren blijven rijden. We leven hier dicht op elkaar. Eén van grootste uitdagingen is hoe al die mensen zich kunnen verplaatsen terwijl onze omgeving leefbaar gezond en groen blijft. In onze beleving moeten we daarin andere keuzes maken.”

bron AD